Hoe dien ik een klacht in over mijn bewindvoerder?

Hoe dien ik een klacht in over een lid van jullie en wat zijn de stappen?

Als je een klacht hebt over je wettelijk vertegenwoordiger (bewindvoerder, mentor, curator of inkomensbeheerder), adviseren wij om eerst hierover in gesprek te gaan met je vertegenwoordiger. Vaak kunnen problemen of misverstanden namelijk worden opgelost door duidelijke communicatie. Realiseer je daarbij dat een wettelijk vertegenwoordiger soms beslissingen moet nemen die niet altijd in jouw voordeel lijken te zijn, maar wel noodzakelijk kunnen zijn.

Kom je er niet samen uit? Dan is het mogelijk om een klacht in te dienen bij de klachtencommissie.

InfoAegis is per 1 januari 2025 ontstaan uit een fusie met de NBPM en het samengaan met de NBBI. De besturen daarvan hebben gezamenlijk besloten dat een klacht over een lid van Aegis in ieder geval t/m 30 juni 2025 kan worden ingediend via de procedure en werkwijze, zoals deze gehanteerd werd bij Horus. De klachtencommissie van Horus blijft intact tot en met 30 juni 2025, en tot die tijd blijft het klachtenreglement van Horus leidend. Het is mogelijk dat na 30 juni 2025 het op een andere wijze vorm krijgt. De commissie is onafhankelijk en bestaat uit een oud-kantonrechter en vijf Aegis-leden. Uitsluitend klachten over Aegis-leden worden behandeld. Mocht je klacht gaan over een van de leden die in de klachtencommissie zitting heeft, dat treedt dit lid tijdelijk terug.

Ons klachtenreglement

In de bijlage vind je onder andere informatie over wie een klacht kan indienen en welke sancties er mogelijk zijn.

NotesHoe dien je een klacht in?
Voor de manier waarop je een klacht kunt indienen verwijzen wij je naar artikel 4 van ons klachtenreglement. Je kunt in de bijlage ons klachtenreglement terugvinden. Je kunt de bijlagen vervolgens sturen naar klacht@aegis.nl

Klachtenformulier

In de bijlage tref je ons klachtenformulier. Deze kun je invullen en per post of mail naar ons toesturen.


Machtigingsformulier

Als je namens iemand anders een klacht wilt indienen, is het verplicht om naast het klachtenformulier ook het bijgevoegde machtigingsformulier in te vullen en mee te sturen.
Ik heb een klacht over een wettelijk vertegen­woordiger die geen lid is van Aegis
Heb je een klacht over een wettelijk vertegenwoordiger die geen lid is van Aegis, dan kun je geen klacht indienen bij Aegis.

Waar kan ik dan een klacht indienen?

Als je wettelijk vertegenwoordiger geen lid is van Aegis en je een klacht wilt indienen, dan kun je je klacht sturen naar de griffie van het kanton waar je bewind, mentorschap of curatele is uitgesproken. Kijk voor meer informatie op de website van de Rechtspraak.

Waarover kun je geen klachten indienen bij Aegis?

  1. Als je wettelijk vertegenwoordiger geen lid (meer) is van Aegis, kun je hierover geen klacht indienen bij Aegis.
  2. Als je de klacht al hebt ingediend bij de rechtbank is het niet mogelijk om een klacht in te dienen bij Aegis.
  3. Je kunt geen klacht indienen bij Aegis als je een andere bewindvoerder en/of een schadevergoeding wenst