Waarom zijn jaarlijkse huisbezoeken en het werken aan zelfredzaamheid verplicht, zonder verhoging van uren?
De jaarlijkse verplichte huisbezoeken en het bevorderen van zelfredzaamheid zijn taken die altijd tot de verantwoordelijkheden van een bewindvoerder hebben behoord. Dit is vastgelegd in de wet en beschreven in het Besluit Kwaliteitseisen curatoren, beschermingsbewindvoerders en mentoren. Artikel 4, lid 2, stelt duidelijk dat de zelfredzaamheid van de rechthebbende waar mogelijk bevorderd moet worden. De wetgever heeft deze taken meegenomen in de urenvergoeding die wordt toegekend in de regeling beloning, waardoor er geen extra uren zijn toegevoegd voor deze activiteiten.
Hoewel het begrijpelijk is dat deze verplichte werkzaamheden extra tijd kosten, ziet de expertgroep CBM deze taken als een essentieel onderdeel van de ondersteuning die een bewindvoerder biedt. In het brancheoverleg van juni 2023 is dit standpunt opnieuw bevestigd. Aegis erkent dat de situatie uitdagend kan zijn en moedigt bewindvoerders aan om hierover in gesprek te blijven binnen de branche, zodat er gezamenlijk naar oplossingen gezocht kan worden als de werklast te zwaar wordt.
Related Articles
Waarom gaan rechtbanken zo verschillend om met het toekennen van extra uren en verhuiskosten?
In de praktijk merken we dat verschillende rechtbanken verschillend omgaan met het toekennen van extra uren of het vergoeden van verhuiskosten. Dit komt omdat sommige rechtbanken extra voorwaarden stellen of aanvullende toelichting vragen bij ...
Waarom reageren rechtbanken zo verschillend op machtigingsverzoeken, zoals voor verhuiskosten en extra uren?
Machtigingsverzoeken, zoals voor verhuiskosten en extra uren, worden door verschillende rechtbanken op verschillende manieren beoordeeld. Sommige rechtbanken honoreren verzoeken voor verhuiskosten ruimhartig, terwijl andere dit alleen in ...
Hoe wordt de zelfredzaamheid van cliënten bepaald en welke hulpmiddelen zijn beschikbaar?
Er bestaat momenteel geen landelijke tool die door alle bewindvoerders wordt gebruikt om de zelfredzaamheid van cliënten te beoordelen. Wel zijn er verschillende hulpmiddelen beschikbaar, zoals de "Plinkr HUB" van Plinkr en "Zelfstart" van de Waag ...
Wat is het standpunt van het LOVT inzake opleidingseisen voor ondersteunende werkzaamheden bij bewindvoering?
Het standpunt van het Landelijk Overleg Vakinhoud Civiel en Toezicht (LOVT) is dat de opleidingseisen, zoals opgenomen in het Besluit Kwaliteitseisen CBM, van toepassing zijn op zowel bewindvoerders als degenen die hen ondersteunen, zoals ...
Wat is de richtlijn voor het aantal dossiers per bewindvoerder, en waarom zijn de huidige normen een uitdaging?
De richtlijn voor het aantal dossiers per bewindvoerder, zoals vastgesteld door de Expertgroep CBM, ligt tussen de 60 en 80 dossiers per bewindvoerder zonder assistentie. Bij ondersteuning door een assistent-bewindvoerder ligt de richtlijn op 110 ...