Hoe dien ik een klacht in of maak ik een melding over een lid?

Hoe dien ik een klacht in of maak ik een melding over een lid?

Er zijn twee manieren om aan te geven dat er iets speelt rond een van onze leden: een klacht indienen of een melding maken. Welke optie je kiest, hangt af van jouw rol en wat je precies wilt bereiken.

Melding maken

Ben je professional, heb je interactie met onze leden (zoals gemeenten, uitkerende instanties, ketenpartners en collega-professionals) en wil je geen formele klacht indienen, maar wél een signaal afgeven over iets wat je is opgevallen bij een lid? Dan kun je een melding maken via dit meldingsformulier.

Ons meldingssysteem dient als instrument voor vroegtijdige signalering van tekortkomingen en kwaliteitsbewaking. Daarom komt een melding automatisch in ons CRM-systeem terecht, zodat we kunnen zien dat er iets speelt bij het betreffende lid. Afhankelijk van de ernst van de melding, kan dit leiden tot monitoring, een gesprek met het lid of een formele sanctie.

Een melding is niet anoniem: als melder moet je de naam van je organisatie en contactgegevens opgeven. Natuurlijk worden alle gegevens vertrouwelijk behandeld en uitsluitend gebruikt voor de afhandeling van de melding. Na het indienen van de melding, ontvang jij als melder een adviesbrief van ons.

Klacht indienen

Ben je cliënt van een van onze leden (of gemachtigd om namens een cliënt op te treden)? Dan kun je een klacht indienen. Je volgt daarvoor de klachtenprocedure zoals hieronder beschreven.

Als je een klacht hebt over je wettelijk vertegenwoordiger (bewindvoerder, mentor, curator of inkomensbeheerder), adviseren wij om eerst hierover in gesprek te gaan met je vertegenwoordiger. Vaak kunnen problemen of misverstanden namelijk worden opgelost door duidelijke communicatie. Realiseer je daarbij dat een wettelijk vertegenwoordiger soms beslissingen moet nemen die niet altijd in jouw voordeel lijken te zijn, maar wel noodzakelijk kunnen zijn.

Kom je er niet samen uit? Dan is het mogelijk om een klacht in te dienen bij de klachtencommissie.

Info
Aegis is per 1 januari 2025 ontstaan uit een fusie met de NBPM en het samengaan met de NBBI. De besturen daarvan hebben gezamenlijk besloten dat een klacht over een lid van Aegis in ieder geval in 2025 kan worden ingediend via de procedure en werkwijze, zoals deze gehanteerd werd bij Horus. De klachtencommissie van Horus blijft intact in 2025, en tot die tijd blijft het klachtenreglement van Horus leidend. Het is mogelijk dat na 2025 het op een andere wijze vorm krijgt. De commissie is onafhankelijk en bestaat uit een oud-kantonrechter en vijf Aegis-leden. Uitsluitend klachten over Aegis-leden worden behandeld. Mocht je klacht gaan over een van de leden die in de klachtencommissie zitting heeft, dat treedt dit lid tijdelijk terug.

Ons klachtenreglement

In de bijlage vind je onder andere informatie over wie een klacht kan indienen en welke sancties er mogelijk zijn.

NotesHoe dien je een klacht in?
Voor de manier waarop je een klacht kunt indienen verwijzen wij je naar artikel 4 van ons klachtenreglement. Je kunt in de bijlage ons klachtenreglement terugvinden. Je kunt de bijlagen vervolgens sturen naar klacht@aegis.nl

Klachtenformulier

In de bijlage tref je ons klachtenformulier. Deze kun je invullen en per post of mail naar ons toesturen.


Machtigingsformulier

Als je namens iemand anders een klacht wilt indienen, is het verplicht om naast het klachtenformulier ook het bijgevoegde machtigingsformulier in te vullen en mee te sturen.

Ik heb een klacht over een wettelijk vertegen­woordiger die geen lid is van Aegis

Heb je een klacht over een wettelijk vertegenwoordiger die geen lid is van Aegis, dan kun je geen klacht indienen bij Aegis.

Waar kan ik dan een klacht indienen?

Als je wettelijk vertegenwoordiger geen lid is van Aegis en je een klacht wilt indienen, dan kun je je klacht sturen naar de griffie van het kanton waar je bewind, mentorschap of curatele is uitgesproken. Kijk voor meer informatie op de website van de Rechtspraak.

Waarover kun je geen klachten indienen bij Aegis?

  1. Als je wettelijk vertegenwoordiger geen lid (meer) is van Aegis, kun je hierover geen klacht indienen bij Aegis.
  2. Als je de klacht al hebt ingediend bij de rechtbank is het niet mogelijk om een klacht in te dienen bij Aegis.
  3. Je kunt geen klacht indienen bij Aegis als je een andere bewindvoerder en/of een schadevergoeding wenst